Jak (a proč) budovat vlastní značku? 5 tipů pro váš salon
Dáme vám malý úkol: zamyslete se nad podniky, kam se vydáváte s radostí a odcházíte s dobrým pocitem. Nejspíš to nebudou velké řetězce, ale spíše malý krámek s domácím pečivem nebo útulná kavárna s milou obsluhou a tím nejlepším tiramisu. Tyto podniky mají něco společného – jsou autentické, snadno rozpoznatelné a dobře zapamatovatelné. Budují totiž svou značku. Chcete, aby váš salon lidé vnímali podobně? Tady je návod.
Proč budovat vlastní značku?
„Nic takového nepotřebuji, jsem přece kadeřník/kosmetička, a ne značka.” Prolétla vám hlavou tato věta? Zkuste se na věc podívat jinak. To, jak vás lidé vnímají, neurčuje jen vaše osobnost a schopnosti. Jde také o design salonu, nabídku služeb, logo, prezentaci v online prostoru… To vše dohromady tvoří celek, který je vaší značkou. A stojí za to na ní pracovat, protože:
- tím můžete přitáhnout ideální zákazníky,
- si vás lidé snadněji zapamatují,
- tak budujete důvěru potřebnou pro získání nových klientů a zároveň posilujete loajalitu těch stávajících,
- lidé z vašeho salonu získají pocit kvality a jedinečnosti, což vám umožní zvyšovat hodnotu své práce,
- si tím usnadníte komunikaci na sociálních sítích a další marketingové aktivity.
Lidé chtějí víc než službu. Chtějí zážitek a opravdovost a i s tím vám vlastní značka pomůže. A její budování nemusí být žádná věda. Tady jsou tipy, jak na to.
1. Definujte se
Určitě jste už mnohokrát slyšeli, jak je důležité odlišit se od konkurence. Ale jak na to? Možná stačí odpovědět si – co možná nejkonkrétněji – na pár základních otázek. Proč jste se do podnikání pustili a jaké problémy pomáháte řešit? Jaká je vaše specializace? Jaký dojem by měl zákazník z vašeho salonu mít? Jaké zastáváte hodnoty a jaký styl práce je vám blízký?
Odpověď může vypadat třeba takto: Začala jsem nabízet kosmetická ošetření, abych klientům pomohla řešit nejrůznější problémy s pletí. Zároveň ale chci, aby byla návštěva mého salonu relaxem a únikem od všedních starostí. Specializuji se na cílená ošetření, která nadchnou všechny smysly. Chci, aby lidé odcházeli odpočatí a uvolnění. Jsou mi blízké hodnoty, jako je osobní přístup, pocit bezpečí a pohodlí a svou práci stavím na vzájemné důvěře s klienty.
2. Poznejte své klienty
Abyste mohli budovat značku, potřebujete vědět, kdo je váš zákazník. Není to každý, kdo nakoukne do vaší výlohy. Zkuste si svého klienta definovat přesněji podle demografických údajů, jako je věk, lokalita či výše příjmů, ale také podle životního stylu, hodnot a zájmů (více jsme se tomuto tématu věnovali v článku Ideální zákazník je to nejlepší, co váš byznys může potkat. Jak ho poznat a najít?).
Když budeme pokračovat v modelové situaci z předchozího odstavce, ideálními zákazníky této kosmetičky by mohly být ženy nad 30 let, které se nemusí příliš ohlížet na finance a vzhledem ke svému vysokému vytížení ocení chvíli pro sebe. Hledají vysoce profesionální, avšak osobní a příjemný přístup.
3. Vizuální identita
Teď už máte všechny potřebné podklady k tomu, abyste se mohli posunout k vizuální stránce vaší značky. Tedy k tomu, jak bude vypadat na webových stránkách, sociálních sítích, ale také k podobě samotného salonu. Vše by mělo být sladěné a také promyšlené. Vytvořte si barevnou paletu, kterou budete primárně používat (tento článek vám napoví, jaké odstíny do salonu zvolit), najděte vhodný font, navrhněte logo a připravte si šablony pro příspěvky na sociální sítě (pomůže vám s tím třeba nástroj Canva).
Nezapomeňte se také rozhodnout, jakým jazykem budete se zákazníky v online prostředí komunikovat. Budete jim tykat, nebo vykat? Zapojíte humor a nadsázku, nebo vsadíte na klidný tón a profesionální, ale přátelské vystupování?
TIP:
Pokud si s vizuální stránkou nevíte rady, zkuste zapátrat na Pinterestu. Najděte si obrázky, které se vám líbí a hodí se k vaší značce, vytvořte si z nich nástěnku a inspirujte se.
4. Sledujte konkurenci
Ostatní salony v okolí není třeba vnímat jako konkurenci v negativním slova smyslu. Můžou totiž být skvělou inspirací a motivací a v dynamicky se vyvíjejícím odvětví vám pomohou držet krok. Prozkoumejte, jaké služby nabízejí a za jaké ceny. Zkuste identifikovat jejich silné a slabé stránky (přesně tam číhá šance pro vás, jak to dělat lépe!). Nezapomeňte si projít také jejich recenze – z nich vyčtete, co se klientům na daných salonech líbí nejvíc, a co jim naopak chybí. Jen nezapomeňte na to nejdůležitější: inspirovat se neznamená kopírovat. Vždy zůstaňte sami sebou.
5. Konzistence
Aby to všechno fungovalo, musíte být konzistentní. Co to znamená? Jednoduše řečeno: ten stejný pocit by měl klient mít z vašeho salonu, vystupování i prezentace na sociálních sítích. Díky tomu si vás s vaší značkou vždy snadno spojí a zapamatuje. A to je zároveň i důvod, proč byste neměli svou identitu (příliš často) měnit – hrozí, že tím zákazníky zmatete.