Proč sledovat konkurenci (a jak se získanými informacemi naložit)
Nejspíš to ve své praxi vnímáte každý den: kosmetické odvětví je silně konkurenčním prostředím. Ale není třeba na tuto skutečnost nahlížet negativně, naopak! Je to příležitost k tomu se odlišit, zlepšovat a inspirovat. A právě konkurence vám s tím pomůže. Nevěříte? Tady je vysvětlení.
Proč konkurenci analyzovat?
Možná vás štve, že se ve vašem městě otevřelo nedaleko vašeho salonu další kadeřnictví. Ale musí to pro vás nutně znamenat úbytek klientů? Dost možná ne. A každopádně je to příležitost k zamyšlení se a možná i přehodnocení vaší nabídky, přístupu nebo cen. Proč se vyplatí konkurenci sledovat?
- Porovnání: Spoustu cenných informací vám poskytne samotné porovnání toho, jaké služby, celkový zážitek a za jakou cenu ostatní salony nabízejí.
- Inspirace: Nejde o to konkurenci kopírovat, ale inspirovat se tím, co funguje. Například typem obsahu na sociálních sítích nebo speciálními nabídkami.
- Mezery na trhu: Možná si díky průzkumu ostatních salonů uvědomíte, že všechny cílí na stejnou klientelu a nabízejí podobné služby. Z toho vyplývá, že některé skupiny zákazníků nechávají zcela bez povšimnutí. A to může být příležitost pro vás!
- Trendy: Sledovat všechny trendy v tak dynamicky vyvíjejícím se průmyslu, jako je ten kosmetický, není snadné. Konkurence to však může značně usnadnit. Stačí se podívat, jaké technologie, služby a produkty mají v sortimentu a jak na ně klienti reagují.
Kdo je vlastně vaše konkurence?
Než se vrhnete na průzkum, je dobré si ujasnit, kdo vašemu salonu skutečně konkuruje a kdo ne. Sepište si seznam beauty studií, kadeřnictví a podobných služeb v okolí a rozdělte je podle hlavních skupin:
- Přímá konkurence: K vašim bezprostředním konkurentům patří salony ve vašem okolí, které nabízejí stejné nebo podobné služby podobné klientele. Zjednodušeně řečeno: poznáte je tak, že se zákazník pravděpodobně bude rozhodovat mezi vámi a oním dalším salonem.
- Nepřímá konkurence: Do této kategorie spadají další podniky, které také cílí na péči o vzhled zákazníků, ale jinými způsoby – například obchody a e-shopy s kosmetikou, estetická studia a podobně.
Co u konkurence sledovat?
Své konkurenty už znáte, takže se můžete podívat blíže na to, jak fungují. Tady je pár tipů, čeho si všímat především:
- Recenze
Spoustu informací prozradí recenze zákazníků na internetu. Zjistíte z nich, co na daném salonu nejvíce oceňují i kde vidí prostor pro zlepšení. Pokud se některé komentáře opakují, jde patrně o skutečnosti, které stojí za pozornost.
- Webové stránky
Z webových stránek salonu byste měli vyčíst kompletní nabídku a ceny služeb. Dívejte se ale také na způsob komunikace, práci se značkou a to, jaké nástroje pro kontakt se zákazníky využívají.
- Sociální sítě
Za pozornost stojí především typ obsahu, který daný salon sdílí, a míra zapojení sledujících. Nebojte se prozkoumat, jaké příspěvky mají největší ohlas, a zjistit, co mají společné.
- Osobní návštěva
Ne každému to bude příjemné a určitě to není nezbytně nutné, ale vlastní návštěva salonu vám toho prozradí hodně o jeho atmosféře, vybavení, kvalitě a celkovém zážitku.
TIP:
Přemýšlíte, jak svůj salon posunout dál? Přihlaste se na seminář Úspěšný business s Mgr. Zuzanou Škoríkovou, kde se podíváte na čísla spojená s provozem salonu nebo časté chyby v beauty podnikání.
Jak výsledky vyhodnotit?
V rukou nyní máte spoustu informací, které je potřeba poskládat dohromady a vyvodit z nich závěry. Pro své konkurenty si proto zkuste připravit jednoduchou SWOT analýzu.
Jde o metodu, pomocí které identifikujete jejich silné stránky (strenghts), slabé stránky (weaknesses), příležitosti (opportunities) a hrozby (threats). Zjednodušeně řečeno: sepište si, v čem je konkurence opravdu dobrá (např. skvěle vedené sociální sítě, originální nabídka služeb apod.), v čem spočívají její nedostatky (např. horší poloha salonu nebo jeho vybavení), v čem nevyužívá svůj potenciál a jaké vnější faktory by na ni mohly mít negativní dopad.
A teď už se stačí zamyslet nad tím, co to znamená pro váš salon. V čem tkví vaše jedinečnost a na čem můžete stavět? V jakých oblastech byste se mohli zlepšit? Jaké mezery na trhu byste mohli využít? To všechno byste teď měli být schopni rozpoznat mnohem jednodušeji.
Konkurence může být cenným zdrojem inspirace i motivace. Tak ji využijte ve svůj prospěch!